Waarom je na het barbecueën het deksel én de luchtafvoer van je kamado helemaal dicht moet doen
Een kamado is gemaakt om warmte efficiënt vast te houden. Dat is ideaal tijdens het koken, maar net zo belangrijk na het barbecueën. Veel mensen laten na gebruik de ventilatie nog even open “om te laten uitbranden”. Zonde, want daardoor verbruik je onnodig houtskool.
Je dooft de houtskool door zuurstof weg te nemen en bewaart niet-opgebrande kolen voor de volgende BBQ
Het grootste voordeel: de stukken houtskool die nog niet opgebrand zijn, blijven bruikbaar. Bij een kamado is het heel normaal dat er na een sessie nog veel bruikbare stukken overblijven—zeker bij korte grillsessies of wanneer je kwalitatieve, grotere stukken gebruikt.

Volgende keer:
- even de as weghalen,
- de overgebleven stukken herverdelen,
- eventueel wat verse houtskool erbij,
- aansteken en je bent vertrokken.
Praktisch:
- Laat de kamado volledig afkoelen.
- Schep/veeg de as weg uit de vuurkorf en aslade.
- Bewaar de grotere, bruikbare stukken houtskool gewoon in de kamado voor de volgende keer.
